USUI SEMINAR

Professor

臼井ゼミナール

臼井 哲也

学習院大学 国際社会科学部 教授 博士(商学) 

2023_B

マーケティング研究とマーケティング教育に対する私の考え

実務家によるわかりやすいマーケティングテキストや迫力ある経験を綴った書が多数存在する現代,学者がマーケティング教育を担う意味がどこにあるのだろうか。この問題は,我々学者が教育者として何を創造し,世に発信すべきなのかという社会的責任に直結している。ほぼ毎日のようにこの問題を考える中,私は以下の考えに到達した。それは,マーケティング教育の焦点は,「構造の理解」と「手段の習熟」にあるという考えである。有態に言えば,ゲームに勝つためには,ゲームの「テクニック(手段)」のみならず,「ルール(構造)」との関係を習熟すること,さらにはルールが構築されてきた過程を深く理解することが求められる。ここでいう構造とはマーケターが戦う場を構成している枠組み(ルール)であり,手段とはマーケティング現場における具体的な解決方法,スキル,テクニックのことを指す。マーケティング学者は,構造と手段の関係性を明確にしつつも,構造に関する深い理解を促す優れた知見を世に送り出すことを期待されている。そもそもなぜマーケティングが企業経営において必要なのか(実はマーケティングがあまり重要でない企業も存在していると私は考えている)。マーケターが当たり前のように取り組んでいるSTPと4Pの策定はなぜ,どうして有効なのだろうか。さらには,価値共創はなぜ企業が優先的に取り組まねばならないマーケティング活動になったのか。これら構造上の問い(構造ができあがる論理やメカニズム)に切り込むのが学者による研究と教育の中核であると私は考えている。
臼井哲也
2013年11月
諸上ゼミナールOBOG会報誌「邂逅」より

学歴

兵庫県立小野高等学校卒業(1990年)

ジョージアサザン大学経営学部企業家専攻卒業(1995年)

明治大学大学院商学研究科博士前期課程修了(2002年)

明治大学大学院商学研究科後期課程修了(2006年)

教歴

2022年4月より現在
学習院大学国際社会科学部 教授

2016年4月-2022年3月
日本大学法学部 教授

2010年4月-2016年3月
日本大学法学部 准教授

2008年4月−2010年3月
日本大学法学部 専任講師

2006年4月−2008年3月
桜美林大学ビジネスマネジメント学群 専任講師

その他
2002年8月−2003年3月
テンプル大学フォックス経営大学院 訪問研究員

所属学会

  • Academy of International Business(米国)
  • American Marketing Association(米国)
  • 国際ビジネス研究学会
  • 多国籍企業学会
  • 日本商業学会
  • 組織学会

学会ならびに社会における活動

  • 国際ビジネス研究学会 副会長(2021年11月より現在)
  • 多国籍企業学会 会長(2019年8月-2023年7月)
  • 国際ビジネス研究学会 理事(2015年11月より現在)
  • 多国籍企業学会 副会長・東部会長(2015年8月–2019年7月)
  • 異文化経営学会 理事(2008年7月–2020年5月)
  • 多国籍企業学会 本部事務局長・理事(2011年8月−2015年7月)

RESEARCH INTERESTS

研究分野

Research Interests

  • Business model internationalization
  • Emerging market strategy
  • International Marketing Capability
  • Global supply chain management of new Japanese firms

Research Grants (Individual Projects only)

2015-2018: “Developing a general theory for emerging market strategy,” Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Research ID: 15K03685, Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT), Japan

2012-2014: “Value achieving oriented international transfer of firm specific advantages,” Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Research ID: 24530484, Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT), Japan

2007-2008: “Global strategic product development and marketing capabilities: mass customization perspective,” Grant-in-Aid for Young Scientists (B), Research ID: 19730287, Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT), Japan

PUBLICATIONS

論文・記事

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Books

Tetsuya Usui, Strategic Mass Customization, Tokyo: Bunshindo, 2006. (in Japanese)

Journal Publications

Usui, T. (2023). Bridging Business Model and International Business: Strategic View, The Bulletin of the Faculty of Commerce, Meiji University, 105 (3), 23-43. https://meiji.repo.nii.ac.jp/record/17503/files/shogakuronso_105_3_23.pdf

Usui, T. (2020). The Direction of Future Research in Japanese Management Studies: Aiming at Global Academic Attention, Soshikikagaku, 53 (4), 4-17. https://doi.org/10.11207/soshikikagaku.53.4_4

Usui, T. (2020). Business Model Internationalization Process: A Case of Aeon Mall Indonesia, Mita journal of economics, 113 (1), 3-31. https://doi.org/10.14991/001.20200401-0003

Tetsuya Usui, Masaaki Kotabe, and Janet, Y. Murray, (2017) “A Dynamic Process of Building Global Supply Chain Competence by New Ventures: The Case of Uniqlo,”  Journal of International Marketing, Vol. 25, No. 3, 1-20. https://doi.org/10.1509/jim.16.0052

Hajime Kobayashi, Yoritoshi Hara, and Tetsuya Usui, (2017) “Trust building process for new market entrants: A case study of a Japanese cosmetics company’s business expansion in China,”  Journal of Business and Industrial Marketing, Vol.32, No.6, 801-812. https://doi.org/10.1108/JBIM-06-2015-0108

Tetsuya Usui  (2015) “Resource Repositioning Framework as the Analytical lens for Emerging Market Strategy,” Journal of International Business, 4 (2), 115-132. (in Japanese)臼井哲也(2015)『リソース・リポジショニング・フレームによる新興国市場戦略の分析視角:本国資源の企業特殊優位化の論理』 国際ビジネス研究 7(2), 25-45. https://doi.org/10.15050/jaibs.7.2_25

Tetsuya Usui and Takeshi Hoshida, (2016) “Effect of Resource Repositioning on Business Model Internationalization: The Case of Japanese Shopping Mall in Vietnam,” MNE Journal, 9, 115-132. (in Japanese)

臼井哲也・星田剛(2016)『ビジネスモデルの国際化における「リソース・リポジショニングの効果分析―日系ショッピングモールのベトナム進出のケース―』 多国籍企業研究 9号, 19-36

Tetsuya Usui, (2013) “The Network Structure View of Global Markets: Theoretical Basis and Some Propositions,” MNE Journal, Vol. 6,  87-102.

Tetsuya Usui and Yasuro Uchida, (2012) “Issues of Continuity and Discontinuity of Home-based Resources Transfers in Emerging Markets Strategy,” Journal of International Business, 4 (2), 115-132. (in Japanese)臼井哲也・内田康郎(2012)『新興国市場戦略における資源の連続性と非連続性の問題』 国際ビジネス研究 4(2), 115-132.

Tetsuya Usui, “The Process to a Global Product of the Innovation,” Seikei Kenkyu (Studies in Political Science and Economics), 46 (4), 2010, 99-126. (in Japanese)

Tetsuya Usui, “The Explorative Study on Global Product Development Process: The Case of Post It of Sumitomo 3M,” Special Bulletin for 120 years anniversary of College of Law, Nihon University, 2, 2009, 517-541. (in Japanese)

Tetsuya Usui, “The Present and Future Issues of International Marketing Coordination,” Seikei Kenkyu (Studies in Political Science and Economics), 45 (4), 2009, 189-223. (in Japanese)

Tetsuya Usui, “The Approaching to Global Markets: The Significance of Organizational Capability Perspective,” Transcultural Management Review, 4, 2007, 71-99. (in Japanese)

Tetsuya Usui, “How Relation-Specific Resources in the Home Country affect Relational Exchange between Supplier and Manufacturer across Borders: Conceptualization, Measurement, and Initial Test on Japanese MNCs,” Annual Bulletin of Japan Academy of International Business Studies, 2005, 165-181.

Book Chapters

Usui, Tetsuya, “Marketing Environment,” in Tadashi Shima and Toru Azuma, ed., The Basic Knowledge for Today’s Marketing, Sousei Sya, 2013, 55-66. (in Japanese)

Usui, Tetsuya, “Global Production Strategy,” in Shigeto Morokami, Tadashi Shima, and Takeshi Fujisawa, ed., Evolution of Global Business Strategy, Dobunkan, 2007, 95-113. (in Japanese)

Usui, Tetsuya, “Research Direction of Global Mass Customization,” in Shigeto Morokami, Masaaki Kotabe, Yoshihiro Oishi, and Hajime Kobayashi, ed., Strategic Supply Chain Management Capability, Dobunkan, 2007, 123-140. (in Japanese)

Others

Tetsuya Usui and Takeshi Hoshida, (2017) “Business model perspective on international marketing: The Case of Japanese Shopping Mall in China,” Bulletin of Nikkei Advertising Research Institute, Vol.293, 54-61. (in Japanese)臼井哲也・星田剛(2017)『ビジネスモデル思考で捉える国際マーケティング: 日系ショッピングモールの中国市場進出』 日経広告研究所報 293号, 54-61
Tetsuya Usui, (2016) “Sustainable growth of foreign tourist consumption in Japan leveraged by an experience of uniqueness: The Case of Shinjuku,” Bulletin of Nikkei Advertising Research Institute, Vol.288, 20-27. (in Japanese)臼井哲也(2016)『「ユニークネス消費体験」による訪日外国人消費者市場の持続的成長』 日経広告研究所報 288号, 20-27

Tetsuya Usui, “The Controversial Issues in Home-based Resource Transfers to Emerging Markets,” Annual Bulletin of Boueki Shoureikai, 10, 2011, 91-101. (in Japanese) 臼井哲也(2011)『新興国市場戦略における経営資源を巡る論点–非連続性は存在するのか?』 財団法人貿易奨励会 貿易研究会研究報告書 10, 91-101.